Sulge otsing

Meklēšana

Kā radies autoiekrāvējs, kādu to pazīstam šodien?

Kā radies autoiekrāvējs, kādu to pazīstam šodien?

27. novembris 2020

Ikdienā veicot darbu ar autoiekrāvēju, daudzi nemaz nezina vai neaizdomājas, cik patiesībā notikumiem bagāta ir šīs universālās pārkraušanas tehnikas vēsture. Autoiekrāvējs savu evolūciju uzsāka jau vairāk nekā 100 gadus tālā pagātnē. Var ar pārliecību teikt, ka tas sniedza milzīgu devumu ekonomikas izaugsmē, jo tieši ekonomiskā nepieciešamība kalpoja par spēcīgu grūdienu ne tikai pārkraušanas iekārtu attīstībai, bet arī kopumā veicināja tehniskā aprīkojuma masveida ražošanu un dažādu jauninājumu ieviešanu, lai tiktu maksimāli apmierinātas augošās rūpnieciskās ražošanas prasības un vajadzības XX gadsimta sākumā.

kariatūra ar iejūgu un cilvēkiem, kas ieceļ kastes

 

Autoiekrāvējs tā pirmsākumos

Mūsdienās autoiekrāvējs ir daudzpusīga tehnika, kas aizstāj vairāku cilvēku roku darbu. Tas ne tikai krietni vienkāršo, bet arī paātrina un padara drošāku darbu ar smagām kravām.

Par atskaites punktu iekrāvēju attīstībai uzskatāms ekonomiskais „sprādziens”, konkrētāk, pirmo rūpniecisko kompāniju parādīšanās ASV XX gadsimta sākumā, kad tika masveidā uzsākta automobiļu rūpniecība un aviācijas, kā arī dzelzceļa tīklu izveide, kas būtiski paātrināja pilsētu ekonomisko attīstību. Tāpat strauji attīstījās ostas, kas rezultējās ar ievērojamu jūras kravu pārvadājumu pieaugumu. Intensīva rūpnieciskās ražošanas apjomu palielināšanās un attiecīgi arī nepieciešamība strādāt ar smago kravu partijām lielos apjomos bija galvenais cēlonis, kāpēc izgudrots pasaulē pirmais autoiekrāvējs.

iekrāvējs 18. 19gs

 

1800. gada beigas – 1900. gada sākums

Par senāko priekšteci mūsdienās sastopamajiem iekrāvējiem var uzskatīt 1887. gadā „Yale” radīto rokas pacēlāju, kura mērķis bija pārvietot smagas kravas, neizmantojot roku spēku.

Tā kā līdz tam smagumi tika transportēti pārsvarā bez palīglīdzekļiem, tolaik šāda veida autoiekrāvējs bija milzīga atklāsme. Vēlāk, cenšoties apvienot horizontālo un vertikālo kustību, lai paceltu kravu vairāku centimetru augstumā no zemes, divriteņu rokas pacēlājs tika transformēts par četrriteņu platformu, ko izmantoja bagāžas pārvadāšanai Pensilvānijas dzelzceļa stacijās. Tā vadība tika īstenota, operatoram stāvot uz platformas aizmugurē esoša pakāpiena. 1906.–1909. gadā platforma tika papildināta ar akumulatora bateriju, un tās vadība tika pārvietota uz priekšējo daļu.

cilvēks uz ratiem stumj mucas

 

Pirmais pasaules karš

Sākoties Pirmajam pasaules karam, autoiekrāvēju attīstība kļuva straujāka.

1914

Četrriteņu platforma tika aprīkota ar elektrisko dzinēju, ar kura palīdzību varēja vienkārši pacelt un nolaist kravas.

yale iekrāvējs

 

1915

Izgudrots aviācijas bumbu pārvietošanas celtnis ar pacelšanas mehānismu – elektropacēlājs, kam nebija hidraulikas un cēlējdakšu, un kas varēja pacelt smagumu virzienā uz sāniem dažu collu attālumā

1917

Amerikāņu uzņēmumā „Clark Equipment” radīti trīsriteņu rati ar benzīna piedziņu un tērauda cēlējdakšām kravas pārvadāšanai rūpnīcas teritorijā, kas kļuva par mūsdienās sastopamo iekrāvēju prototipu. Autoiekrāvējs, kam tika dots nosaukums „Tructractor”, būtiski atviegloja pārkraušanas darbus, un to izmantoja sprāgstvielu, ieroču un cita militārā aprīkojuma pārvadāšanai Pirmā pasaules kara laikā. Darba spēka trūkuma dēļ autoiekrāvējs kļuva arī par neiazvietojamu palīgu ražotnēs, ļaujot paaugstināt darba ražīgumu.

1919

Radīts autoiekrāvējs, kas varēja pacelt kravas platformas jau vairāku pēdu augstumā, nodrošinot plašāku darbību diapazonu.

1920-1923

Uzņēmumā „Yale” izgudrots pirmais hidrauliskais pacēlājs. 1920. gadā Yale & Towne sāka ražot savu pirmo elektrisko pretsvara iekrāvēju.

pirmais hidrauliskais pacēlājs

Viens no pirmajiem Yale iekrāvējiem

1923. gadā izstrādāts aprīkojums, kurš spēja no zemes pacelt smagumu tādā augstumā, kas pārspēja pašu pacēlāju. Šis izgudrojums uzskatāms kā pirmais autoiekrāvējs pasaulē.

Autoiekrāvējs Otrā pasaules kara laikā un pēckara periodā

1900. gadu vidus ir autoiekrāvēju jomas progresa laikmets, kad autoiekrāvējs tika modernizēts gan dizaina, gan tehnoloģiju ziņā. Tā kā 1900. gada sākumā autoiekrāvējs vēl bija jauns izgudrojums, kas tika pakāpeniski pilnveidots, pārkraušanas tehnikas popularitāte sāka pieaugt vien ar 1930. gadu.

Pēc ekonomiskā sprādziena XX gadsimta sākumā un Pirmā pasaules kara par spēcīgu katalizatoru pārkraušanas aprīkojuma pilnveidei un ražošanai kalpoja Otrais pasaules karš. Autoiekrāvējs kļuva par neaizstājamu tehniku ASV armijas vajadzībām – bija nepieciešams ātri nodrošināt ar militāro aprīkojumu veselas karakuģu eskadras, un autoiekrāvēji lieliski pildīja šo uzdevumu. Tāpat autoiekrāvēji tika izmantoti lidmašīnu atlūzu iekraušanai gaisa kuģu pārvadātājos un to izmešanai jūras dzīlēs.

Kopš pasaulē tika iepazīts autoiekrāvējs, smagais roku darbs būtiski samazinājās. Jau tikai viena uzņēmuma ražošanas līnijas ik mēnesi izlaida vairāk nekā 2000 iekrāvēju modeļu. Ievērojami pieauga iekrāvēju eksports pēckara periodā. Ražotāji saņēma virkni pasūtījumu pārkraušanas tehnikas ražošanai, kā rezultātā autoiekrāvējs ļāva Eiropai ietaupīt milzīgus laika resursus dzelzceļa un jūras kravu iekraušanas un izkraušanas darbos. Pirmos autoiekrāvējus uz Eiropu piegādāja japāņu uzņēmumi „Toyo Carrier Manufacturing Co” un „Komatsu Forklift Co” 1959. gadā. 1965. gadā tiem pievienojās arī firma „Nissan”, bet 1969. gadā – „Toyota”. Līdz ar to 60. gadus var uzskatīt par japāņu iekrāvēju laikmeta sākumu.

 

Pašlaik pasaulē ir vairak kā 30 lielu un daudz vairāk nelielu specializētu iekrāvēju ražotāju. Pēc mūsdienu iekrāvēju klasifikācijas ir vismaz 20 dažādu iekrāvēju un pacēlāju veidi, kuri ir izveidoti specializētu darbību veikšanai.

Laika gaitā autoiekrāvējs piedzīvoja virkni izmaiņu gan vizuālo, gan ekspluatācijas īpašību un iespēju, gan stabilitātes, drošības un kontroles ziņā. Tagad autoiekrāvēji ir kļuvuši krietni draudzīgāki videi, rentablāki, ergonomiskāki un drošāki, kā arī milzīga uzmanība tiek pievērsta tehnikas izskatam. Autoiekrāvējs mūsdienās tiek plaši izmantots ne vien rūpniecības nozarēs, kā tas bija agrāk, bet arī noliktavās, tirdzniecības centros, dzelzceļa stacijās, būvlaukumos, ostās un citviet.

 

Jāpiebilst, ka mūsdienās uz autoiekrāvēja ekspluatāciju attiecas stingri nosacījumi, un to drīkst vadīt tikai sertificēts un konkrētajai autoiekrāvēja izmantošanas videi un darba specifikai apmācīts operators, kas ir svarīgs priekšnosacījums gan paša darbinieka, gan apkārtējo drošībai, kā arī materiālo vērtību saglabāšanai.

„Laadur Baltic” autoiekrāvēji jebkurām vajadzībām

Strādājot Latvijā un Igaunijā vairāk nekā 25 gadus, „Laadur Baltic” piegādāgan jaunus, gan lietotus dažāda veida autoiekrāvējus, elektroiekrāvējus un pacēlājus ar nepieciešamo funkcionalitāti un celtspējas atbilstību, vajadzības gadījumā nodrošinot arī nomas iespējas. „Laadur” piedāvā arī pilna servisa tehnisko apkalpošanu un remontu, nodrošinot efektīvu un ilgmūžīgu tehnikas darbību. „Laadur” tehniskie speciālisti regulāri paaugstina savu profesionālo kvalifikāciju, garantējot klientiem mūsdienīgu augstas kvalitātes tehnisko atbalstu.

Vēlos saņemt piedāvājumu par mūsdienīgu iekrāveju

Vēlos konsultāciju par komplektāciju/iespējāmVēlos saņemt piedāvājumu par minēto iekārtu

Atpakaļ pie saraksta