Pretsvara iekrāvēju terminoloģija, 4. daļa. Iekrāvēju veidi un riepas
12. oktobris 2017
Šī ir pēdējā daļa četru rakstu sērijā par pretsvara iekrāvēju terminoloģiju. Tajā apskatīsim, kādi ir iekrāvēju veidi un iekrāvēju riepas.
IEKRĀVĒJU VEIDI
Iekrāvējus mēdz dēvēt arī par pacēlājiem, jo būtībā tā ir tehnika, kas spēj pacelt kravu, izmantojot cēlējdakšas. Iekrāvējus lieto visdažādākajās vietās, tostarp noliktavās, ražotnēs, lauku saimniecībās, loģistikas centros un citur. Tāpat kā iekrāvēju nosaukumu, arī to veidu ir daudz. Šajā rakstā mēs lietosim iekrāvēju nosaukumus, kas raksturo katra iekrāvēja īpašības.
1. Palešu iekrāvēji un palešu pārvietotāji (II klase): tos parasti izmanto, lai transportētu paletes un kastes ar nelielu kravu grīdas līmenī.
2. Elektriskās noliktavu iekārtas (II un III klase): šaurās vietās izmantojami iekrāvēji ar labu manevrētspēju, kas var pacelt nelielas un vidēji smagas kravas un kuru operators strādā stāvus vai sēdus.
3. Elektriskie pretsvara iekrāvēji (I klase): vidēju un smagu kravu celšanai paredzēti iekrāvēji, kuru enerģijas avots ir akumulatoru baterijas. Tie ir labāk piemēroti lietošanai telpās, jo nepiesārņo gaisu, un tiem ir arī zemākas ekspluatācijas izmaksas.
4. Iekrāvēji ar iekšdedzes dzinēju (IV un V klase): visbiežāk izmantotais iekrāvēju veids darbam ārpus telpām. Šiem iekrāvējiem parasti ir laba celtspējas un cenas attiecība, tie darbojas visos laikapstākļos, un to darbināšanai izmanto sašķidrināto naftas gāzi (angļu val. liquefied petroleum gas jeb LPG) vai dīzeļdegvielu.
5. Lielā iekraušanas tehnika: spēj pacelt ļoti smagas kravas līdz pat 48 tonnām, piemēram, konteinerus.
IEKRĀVĒJU RIEPAS
Riepas ir ļoti svarīga iekrāvēju sastāvdaļa, jo tās palīdz nodrošināt iekrāvēju manevrētspēju un stabilitāti. Nepiemērotu riepu lietošana vai nepietiekama apkope uzņēmumam var dārgi izmaksāt. Riepu izvēle ir atkarīga no vides, kādā iekrāvējs tiks izmantots lielāko daļu laika. Riepas parasti iedala četrās grupās.
Pneimatiskās jeb piepūšamās riepas izmanto, kad iekrāvējam ir jāpārvietojas vietās ar sliktu ceļa segumu vai vispār bez tā. | |
Pilna profila pilngumijas riepas izmanto vietās, kur seguma dēļ iekrāvējam ir risks pārdurt riepas. | |
Daļēji elastīgas pilngumijas riepas (bandāžu) uzstāda nelieliem iekrāvējiem, ko izmanto noliktavās. | |
Nesmērējošās riepas ir izgatavotas tā, lai neatstātu uz grīdas melnus nospiedumus. |
Iekrāvēja riepu lietošanas ilgumu var ietekmēt gan dažādi ārējās vides apstākļi, gan iekšēji faktori, kas ir atkarīgi no paša iekrāvēja īpašībām. Ja laikus netiek veikta riepu apkope, var sabojāt iekrāvēju un kravu vai pat ciest darbinieki. Jaunas riepas pasūtīšana un nomaiņa var aizņemt ilgāku laiku, nekā plānots, un iekrāvējs tikmēr nevar darboties, iekavējot paredzētos darbus un palielinot uzņēmuma izdevumus. Tālāk ir minēti galvenie faktori, kas jāņem vērā, iegādājoties riepas, veicot to apkopi un līdz ar to arī nodrošinot iespējami ilgāku ekspluatācijas laiku.
Ārējie faktori | Iekšējie faktori |
Iekrāvēja veids | Riepu konstrukcija |
Kravas parametri | Virsējās kārtas biezums |
Lietošana — veicamais uzdevums | Riepas profils |
Grīdas/ceļa seguma stāvoklis | Siltuma uzkrāšanās |
Iekrāvēja vadītājs | Gumijas sastāvs |
Ārēju bojājumu risks | Nesmērējošās riepas ir mīkstākas un ātrāk nolietojas |
Ar šo noslēdzas četru rakstu sērija par pretsvara iekrāvēju terminoloģiju. Ceram, ka uzzinājāt kaut ko jaunu neatkarīgi no tā, vai iepriekš ir bijusi saskare ar iekrāvējiem vai nav. Rakstos iekļautā informācija noteikti ir arī novedusi pie atziņām, kas ļaus uzdot nepieciešamos jautājumus un pieņemt daudz izsvērtāku lēmumu, kaut kad nākotnē iegādājoties vai noīrējot iekrāvēju.
Ja ir radušās neskaidrības, aicinām sazināties ar mūsu speciālistiem. Paldies par uzmanību un veiksmi it visā, kas saistīts ar iekrāvēju iegādi un lietošanu!
SĒRIJAS SATURS
Pretsvara iekrāvēju terminoloģija, 1. daļa. Ievads
Pretsvara iekrāvēju terminoloģija, 2. daļa. Mastu veidi un iekrāvēja izmēri
Pretsvara iekrāvēju terminoloģija, 3. daļa. Stabilitāte un manevrētspēja
Pretsvara iekrāvēju terminoloģija, 4. daļa. Iekrāvēju veidi un riepas